Hoofdmenu
Werkwijze
Nadat een kind of jongere is aangemeld, wordt deze op de wachtlijst geplaatst.
Zodra er plek is, wordt er eerst een afspraak gemaakt voor een intakegesprek*.
In het intakegesprek worden de klachten en vragen besproken en wordt de ontwikkeling doorgenomen.
Op basis van dit gesprek wordt een voorstel gedaan voor de verdere hulp. Hierbij worden doelen bepaald, besproken welke therapie passend is en de verwachte behandeltijd besproken. Hierbij gaan wij uit van samen beslissen. In principe kan er na de intake direct gestart worden met de voorgestelde therapie.
Gedurende de therapie zijn er regelmatig gesprekken met ouder(s) en kind/jongere, waarbij er stilgestaan wordt bij de vooruitgang en zo nodig het plan wordt bijgesteld.
Afhankelijk van de hulpvraag worden ouders betrokken bij de hulp en kan ook afstemming met school en eventuele andere hulpverlening plaatsvinden.
Het kan ook nodig zijn om eerst diagnostisch onderzoek te doen om de ontwikkelingsproblemen verder te bekijken en een brede analyse te maken om hiermee de problemen beter te kunnen verklaren. Op basis hiervan kan dan beter advies voor vervolgbegeleiding en behandeling gegeven worden. Welk type onderzoek passend is, wordt in de intake besproken en op basis daarvan worden de onderzoeksmomenten met de jeugdige ingepland.
Na dit onderzoek wordt een adviesgesprek met ouders gevoerd, waarin de resultaten besproken worden en advies gegeven wordt voor het vervolg. Kinderen en jongeren krijgen apart ook uitleg over de uitkomsten van het onderzoek (psycho-
Wanneer de problematiek andere deskundigheid vraagt, wordt doorverwezen naar andere deskundigen of instellingen (gespecialiseerde GGZ).
* Het intakgesprek wordt bij kinderen jonger dan 12 jaar eerst met ouders gevoerd.
Jongeren van 12 jaar en ouder zijn in principe zelf bij de intake aanwezig.
Jongeren boven de 16 jaar mogen zelf bepalen of zij hulp willen en of hun ouder(s) bij gesprekken aanwezig zijn.